Glumsø Net Avis » Diverse


Tilbage til avisen

 

Næstved Kommune ønsker at orientere jer og borgerne i jeres område om, at Næstved Kommune i øjeblikket deltager i et forsøg, hvor Flextur er lagt ind i Rejseplanen. Denne nye kørselsordning kaldes for Plustur.

Forsøget er igangsat pr. 4. oktober 2018, og har ikke nogen slutdato, men Movia forventer at ordningen kan tilbydes som en mulighed for alle kommuner i Region Sjælland og Region Hovedstaden gældende fra juli 2019.

Plustur er overordnet en fleksibel og behovsstyret samkørselsordning.

Det er dog ikke altid, at bus og tog dækker hele vejen til sommerhuset, til gården eller til arbejdet. Derfor arbejder Næstved Kommune tæt sammen med Movia om at sikre bedre mobilitet for alle.

I Næstved, Kalundborg, Roskilde, Sorø og Holbæk Kommuner vil du derfor som udgangspunkt blive tilbudt en plustur i Rejseplanen, hvis bus og tog ikke dækker hele rejsen. Plusturen starter ved havelågen og kører dig til et udvalgt skiftested, hvorfra du nemt kan komme videre med bus og tog – eller omvendt. Det er rejseplanen, der sørger for at kombinere plustur, bus og tog, så du får den mest optimale rejse. Og i de få tilfælde, hvor det ikke er muligt at tage en bus eller tog på dele af rejsen, tilbydes plustur hele vejen.

Hvis Plustur er en mulighed for dig på din rejse vil den fremgå af rejseoversigten i rejseplanen, når du fremsøger din rejse via rejseplanen. Plustur kan kun bestilles via internettet.

Plusturen koster 21 kr. uafhængigt af rejsens længde, som dog typisk vil være under 10 km. Du betaler med betalingskort, når du bestiller turen.

Turen skal bestilles minimum 2 timer i forvejen.

Plustur er en ordning, hvor man transporteres sammen med andre – ligesom bus og tog. Med plustur kan man som udgangspunkt blive kørt de steder hen, hvor bus eller tog ikke rækker.

Da der er tale om samkørsel, kan der være andre passagerer med i bilen på hele eller dele af rejsen. Derfor kører plusturen heller ikke nødvendigvis den vej, som er mest direkte for dig. På den måde ligner plustur bussen og toget.

Del din oplevelse med os

Da Plustur er en forsøgsordning vil vi meget gerne høre feedback fra brugerne af ordningen.

Ordningen er ny – også for både Næstved Kommune og Movia. Movia vil derfor meget gerne høre dine erfaringer, så vi i fællesskab kan gøre ordningen bedre. Du kan dele dine oplevelser med Movia på flextrafik@moviatrafik.dk.

Herunder følger en nærmere orientering, om de oftest stillede spørgsmål omkring Plustur.

Oftest stillede spørgsmål om Plustur

Hvad er plustur i Rejseplanen? 
Plustur i Rejseplanen kan benyttes i de tilfælde, hvor bus eller tog ikke kører hele vejen, og er et supplement til den øvrige kollektive transport, så alle har et stoppested, hvor de bor.

Hvem kan bestille en plustur?
Plustur er for alle.

Hvordan bestiller jeg?
Plustur skal bestilles via rejseplanen. Du vil automatisk blive tilbudt en plustur, når bus og tog ikke rækker hele vejen. Er plustur en mulighed, vil plustur fremgå af rejseoversigten i rejseplanen, som vist nedenfor.
Vælg den tur, der passer dig bedst og bestil din plustur via "Køb" knappen. Vær opmærksom på, at bestillingen af din rejse bliver delt i to, hvis du både skal med plustur og med bus eller tog. Det betyder, at du bestiller og betaler din plustur separat fra den øvrige rejse med bus og tog. Du skal bestille din plustur senest 2 timer før afgang.

I hvor god tid skal jeg bestille min rejse?
Du skal senest bestille din plustur 2 timer før afgang og tidligst 14 dage inden afrejse.

Hvorfor foreslår rejseplanen ikke plustur?
Er plustur ikke angivet som en mulighed, betyder det typisk, at du kan rejse mere eller mindre med bus og tog hele vejen.
I samarbejde med Næstved, Kalundborg, Roskilde, Sorø og Holbæk Kommuner afprøver Movia plustur. Rejseplanen vil derfor for nuværende kun foreslå plustur på rejser i eller mellem de nævnte kommuner.

Skal man oprettes som bruger for at kunne bestille en plustur via Rejseplanen?
Ja. Følg vejledningen første gang du skal bestille. Herefter skal du bare logge ind med dit valgte brugernavn og password. Selvom du allerede er kunde i flextur, skal du stadig oprettes på ny, fordi vi har brug for at du godkender de særlige handelsbetingelser for plustur i Rejseplanen. 

Hvordan bliver jeg oprettet som bruger?
Du opretter dig som bruger af plustur med NemID, navn, adresse og betalingskort, første gang du bestiller en plustur via rejseplanen. 

Kan jeg foretage ændringer i mine bestilte ture?
Nej, du kan ikke ændre i en allerede bestilt tur. Hvis du ønsker at lave ændringer i din tur, skal du afbestille turen og derefter finde og bestille en ny plustur via rejseplanen med de ønskede ændringer.

Hvordan afbestiller jeg min plustur?
For at afbestille skal du logge ind på bestillingsportalen med dit valgte brugernavn og password og finde den tur, du ønsker at afbestille under rejseoversigten. Klik herefter på afbestil.
Vær opmærksom på, at du skal afbestille senest 2 timer før det forventede afhentningstidspunkt, ellers kan din afbestilling blive afvist, og du skal betale for at bilen har kørt forgæves.
Får du akut brug for at afbestille din tur inden for de 2 timer, så ring til driftsvagten på telefon 70 26 27 27 og tast 1. Hvis vi kan nå at stoppe bilen, vil du ikke blive opkrævet for forgæves kørsel.

Movia_bestilte_rejser

Hvorfor får jeg at vide, at min afbestilling er afvist?
Hvis du afbestiller din tur for tæt på afhentningstidspunktet, kan din flexbil allerede være på vej for at hente dig og kan derfor ikke afbestilles. Hvis du afbestiller din plustur for sent, vil du skulle betale for, at flexbilen har kørt forgæves.

Hvad er pris og åbningstid for plustur?
Plustur kører alle dage mellem kl. 06.00 og 23.00.

Prisen for plusturen bestilt via rejseplanen er fast 21 kr. uafhængigt af rejsens længde.

Hvordan betaler jeg for min plustur?
Du betaler din plustur separat fra din øvrige rejse med bus og tog. Betalingen vil ske fra det betalingskort, du har tilknyttet din bruger-profil. Pengene vil blive trukket 5 dage efter din tur, hvor du vil modtage en kvittering pr. mail.

Kan jeg bestille en plustur til hele min tur på rejseplanen?
Som udgangspunkt kan du ikke bestille en plustur hele vejen, fordi plustur i Rejseplanen kun kan benyttes der, hvor bus eller tog ikke kører i forvejen. Men i de enkelte tilfælde, hvor det ikke er muligt at skifte til bus eller tog på rejsen, kan du blive tilbudt en plustur hele vejen. Du kan kun bestille en plustur, der er tilpasset bus og tog, via rejseplanen.

Kan jeg bestille til mere end en person?
Ja, du kan bestille en plustur til op til 4 personer (3 medrejsende).

Kan jeg have rollator, kørestol eller andre hjælpemidler med på min plustur?
Ja, ligesom du kan medbringe hjælpemidler i bus og tog kan du også medbringe et hjælpemiddel i plustur. Det kan f.eks. være rollator, kørestol, førerhund etc. Når du bestiller din plustur via rejseplanen, får du mulighed for at vælge hjælpemiddel.

Hvad sker der med min plustur, hvis mit tog eller min bus er forsinket?
Når du bestiller din plustur sammen med bus og tog i rejseplanen, er plusturen tilpasset bus og tog. Det betyder, at plusturen ankommer til stoppestedet eller stationen, så det passer med ankomsttiden. Hvis din bus eller tog bliver forsinket, tilpasses plusturen endnu ikke automatisk. Det er derfor vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter driftsvagten på telefon 70 26 27 27 og taste 1, for at få tilpasset plusturen til eventuelle aflysninger.

Er der rejsegaranti for plustur?
Nej, der gælder ikke en særlig rejsegaranti-ordning for rejser foretaget med plustur. Heller ikke når plusturen kombineres med bus og tog.

Vil jeg modtage påmindelser om min rejse?
Hvis du tilmelder dig SMS-servicen på din bruger-profil, vil du modtage en SMS både 24 timer inden afhentning og igen ca. et kvarter før din plustur ankommer.

Spørgsmål på rejsen?
Har du spørgsmål på eller om rejsen, er du altid velkommen til at kontakte flextrafiks kundeservice på telefon 70 26 27 27 - tast 2 (åbent alle dage klokken 8-18).

Venlig hilsen

Næstved Kommune

Center for Trafik og Ejendomme
Team Trafik


Næstved Kommune
Teatergade 8
4700 Næstved

Telefon:

+45 5588 6230

www.naestved.dk


Michael Stonor Nielsen
Sagsbehandler

 

Direkte:

+45 5588 6224

Mobil:

+45 2330 7962

E-mail:

mivni@naestved.dk